Home

Ik moet toegeven dat de term ‘feminisme’ me eerst niet duidelijk was. Toen de schrijfster van deze blog me over haar project vertelde, zei mijn instinct me meteen om voorzichtig te zijn. Als ze een feminist is, zou ze wel eens voor problemen kunnen zorgen. Gelukkig luisterde ik niet naar mijn intuïtie: ze is géén extremistische mannenhaatster, maar een gewone student met een vriend en een hoop interesses die niets met de blog te maken hebben. Dat automatische terugdeinzen komt uit onwetendheid, zoals bij alle vooroordelen.

Thorsten Dehaes

Wat is feminisme?

Iedereen heeft wel al nieuwsfragmenten gezien of gehoord over feministen en steeds in een negatief daglicht. Feministen strijden voor de rechten van de vrouw, denken we dan. Die rechten moeten ergens vandaan komen, dus gaat het ten koste van de man. Weinigen staan erbij stil dat het klinkklare onzin is. De feministische ideologie draait om gelijkheid, eigenlijk is het enkel een gevaar voor mannen die zich bedreigd voelen, mannen die bang zijn er geen glazen plafond meer zal zijn dat de vrouwelijke collega’s weg houdt.

Vrouwendiscriminatie bestaat nog steeds. Feministen vochten eerst tegen de politieke ongelijkheid, nu verzetten ze zich tegen de sociale constructie, waarvan we niet eens beseffen dat het bestaat. Het sluipt op onschuldige manieren ons leven binnen, met uitspraken als “het zal wel weer een vrouw achter het stuur geweest zijn”. Bij racistische uitspraken zullen gesprekspartners eerder ingrijpen dan bij seksistische opmerkingen. Een groot discussiepunt gaat om kledij: meisjes en vrouwen die aangerand of verkracht worden krijgen er zelf de schuld van, ze moesten zich maar anders kleden.

Als man een feminist zijn

Ik ben er zelf nog in tweestrijd over. Aan de ene kant vindt ik dat vrouwen de vrijheid moeten hebben te dragen wat ze willen zonder de sociale druk dat hen steeds opgelegd wordt, aan de andere kant zal ik mijn petekind nooit in te verhullende kleren over straat laten gaan. Er zullen steeds mensen zijn die zeggen dat het haar eigen schuld is als haar iets overkomt. Ik kan haar in elk geval al respect aanleren, voor anderen en haarzelf. Het is één stap voor een betere toekomst.

 

 

Geef een reactie

