Home

Toen mij gevraagd werd om voor deze blog een bijdrage te leveren wist ik meteen dat ik deze vraag wilde beantwoorden. Toch staat de benaming ‘sterk’ mij wel een beetje tegen, aangezien het impliceert dat andere vrouwen ‘zwak’ zijn. Mijn persoonlijke overtuiging is dat elke vrouw ‘sterk’ is (ons maandelijkse feestje, het zwanger zijn, baren van kinderen, het runnen van een huishouden en het dealen met de druk van de samenleving, om maar een paar voorbeelden te geven).

Eline Brandt

In mijn leven ben ik door verschillende vrouwen opgevoed, ieder met een eigen definitie van wat voor hen ‘sterk’ is. Waar voor de ene financiële onafhankelijkheid gelijk staat aan ‘sterk zijn’ is het voor een ander juist het beschermen van haar familie. Over de jaren heb ik het geluk gehad dat ik de wereld heb kunnen bereizen, en nog steeds aan het reizen ben, waardoor ik meer en meer mijn eigen definitie van ‘een sterke vrouw’ heb kunnen formuleren. 

Eline's grootmoeder

Eline’s grootmoeder

Mijn persoonlijke grootste voorbeeld is mijn oma. In Indonesië geboren trouwde ze op jonge leeftijd met een man die tijdens de oorlog naar een werkkamp werd afgevoerd. Mijn oma liet haar kracht zien door in deze donkere periodes door te gaan, haar schouders eronder te zetten, hard te werken, haar kinderen lief te hebben en zo in haar eentje toch het gezin te kunnen onderhouden. Zonder teveel in details te treden is er één ding wat in mijn ogen mijn oma zo sterk maakt: ze deed alles in haar macht om voor haar gezin te zorgen en hen te beschermen, al ging dit tegen het ‘sociaal geaccepteerde’ in (als getrouwde vrouw werken kon toen echt niet!).

Dit is iets wat mijn uitgangspunt is in mijn leven, want als het er op aan komt is je familie het meest belangrijke, de basis van een sterke vrouw. Om de vraag te beantwoorden: hetgeen wat in mijn ogen een vrouw sterk maakt is niet alleen een vrouw die financieel en emotioneel onafhankelijk kan zijn, maar ook een vrouw die zich juist durft open te stellen voor de liefde van anderen. Het gaat om het bewust kiezen van een bepaald pad maar ook de kracht hebben om open te staan voor nieuwe mogelijkheden.

Nu rest mij alleen de vraag: wat maakt in jullie ogen een vrouw sterk?

Geef een reactie

