Home

Niet elke carrière gebeurt op de werkvloer, deze vrouw had een drukke job met het opvoeden van 7 kinderen. Ontmoet Mariane (50): huisvrouw, pleegmoeder en kleermaakster. 

“Pleegzorg is niet voor eventjes”

Fulltime huisvrouw

Ik ben een huisvrouw, maar heb zeker nooit stil gezeten. Thuis ben ik de poetsvrouw, de onthaalmoeder… allemaal samengeteld is het een fulltime job. Jammer dat pleegmoeder niet als een beroep erkend wordt. Wanneer ik documenten voor de kinderen invul, voor school en zo, moet ik steeds schrijven dat ik geen werk heb. Als ik buitenshuis zou werken, zou ik op kinderopvang moeten rekenen. Ik heb er heel bewust voor gekozen zelf de onthaalmoeder van mijn familie te zijn.
Mijn gezin telt zeven kinderen, maar als je alle pleegkinderen meetelt die een jaar of korter bij me gewoond hebben, heb ik zo’n 16 kinderen opgevoed. Door een samenloop van omstandigheden zijn mijn man en ik in de pleegzorg terecht geraakt: na mijn derde kind had ik een miskraam, maar we wouden toch ons gezin aanvullen en adoptie bleek een enorm ingewikkelde procedure te zijn. Net dan opende toevallig een bureau voor pleeggezinnen in onze buurt.

Problemen met pleegkinderen hebben we nooit gehad, we overlegden ook altijd eerst met het hele gezin. Als pleegouder is het belangrijk om te weten dat alle partijen erachter staan. Je moet ook altijd overwegen of je het aankan, je moet de problematiek van je nieuwe kinderen kunnen dragen. Pleegzorg is ook niet voor eventjes, je kan het niet zomaar opgeven.

Naaischool in Nepal

Mariane in Nepal

Mariane in Nepal

Met vrienden ben ik naar Bhaktapur, Nepal getrokken om er een naaiatelier en een naaischool op te richten. Financieel steunde ik er al twee kinderen en wou hen eens bezoeken. Ik heb toen waterzuiveringsketels en bedden gekocht voor hun gezinnen. Het naaiatelier maakten we vooral om de meisjes van Bhaktapur te helpen: we zagen hoe meisjes als minderwaardig behandeld werden en wouden hen iets aanreiken om zelf geld mee te verdienen.

Ik denk dat ik toch wel een blijvende indruk heb nagelaten, met sommige meisjes daar heb ik nog contact. Eén van hen is zelf een mama geworden en ze belde mij in de paasvakantie, dat deed me plezier. Nepal heeft me een meerwaarde gegeven in mijn leven: ik heb er mensen kunnen helpen.

Kleinschalige kledingzaak

Mijn eigen kledingzaak is heel kleinschalig (lacht). Ik maak vooral dameskleding en mijn klanten zijn mensen met zeldzame maten, die hun ding niet vinden in de confectie.

De zaak begon toen ik kleren maakte voor de vriendinnetjes van mijn zonen. Die kleedde zich allemaal alternatief – de ene was goth en de andere goa. De naam, Ominous invasion en het logo hebben de kinderen gekozen. In die tijd was de stijl ook wat gewaagder, maar nu dat ik vooral dameskleding maak past de naam niet echt meer. Helaas kan ik het niet meer veranderen: op marktjes en zo kennen mensen de naam al, ook al kunnen ze het niet uitspreken.

Kleren en kinderen

Kleren en kinderen zijn de twee thema’s in mijn leven. Kleren maken dan, ik ben graag creatief bezig. Naast kleding maken is houtbewerking een passie van me. Van mijn ouders mocht ik dat niet – het was niet meisjesachtig genoeg – maar op latere leeftijd heb ik een cursus gevolgd in de avondschool. Ik werk ontzettend graag met hout, alle ramen en deuren van ons huis heb ik zelf gemaakt.

Met kinderen werken is ook een passie van me. Het is fijn om iets voor hen te betekenen, vooral als ze uit een moeilijke gezinssituatie komen. Al woonden ze maar een jaar bij me, dan hoop ik toch dat het een onvergetelijk jaar was. Ik zie mezelf wel als de moeder van mijn pleegkinderen, ook van degene die enkel in het weekend bij ons waren. Dat gevoel wordt bevestigd als ze jaren later nog contact met me zoeken, als ze zeggen dat ik echt een mama voor hen geweest ben.

Geef een reactie

